Pages

Wednesday, January 16, 2013

Macam Mana Nak Apply Guarantee Letter (GL) daripada PMCare

Bermula Januari 2013, tempat saya kerja menggunakan PMCare bagi tujuan kesihatan. Memang penting sangat benda alah ni untuk tujuan rawatan bila kita sakit. Anyway sebelum ini saya pernah minta pandangan ngan semua mengenai PMCare. Rata-rata berpuas hati dengan perkhidmatan yang ditawarkan oleh PMCare.

So baru-baru ini first time saya cuba dapatkan guarantee letter (GL) or surat jaminan untuk membolehkan kita pergi ke hospital yang memerlukan rawatan lanjut yang mana dekat klinik tiada disediakan. Jom kita tengok macam mana nak apply GL daripada PMCare.
Mula-mula kena le download borang permohonan GL. Dah download tu kenalah isi maklumat yang diperlukan dalam form tu ya. Kalau yang first time jumpa doktor tu, kenalah dapatkan referral letter or surat rujukan daripada doktor kat klinik di bawah PMCare. Kalau yang pernah jumpa doktor kat hospital so just kepilkan appointment card (kad temujanji).

Dah isi pas tu kepilkan dokumen berkaitan (scan aja) then hantar e-mail ke gl@pmcare.com.my or fax ke 03-8023 9999. Saya lebih prefer e-mail.

Then call customer service 1300-88-6868 untuk check sama ada diaorang dah dapat ke e-mail. Actually diaorang ada auto-reply ke e-mail yang kita hantar. Diaorang cakap dalam masa 10 minit GL tu siaplah kalau tak ada apa-apa.


Bagi kes saya, dalam sehari belum siap lagi so call customer service diaorang cakap actually dah e-mail tapi saya tak dapat, so suruh diaorang e-mail sekali lagi. Tak sampai 1 minit dah dapat. OKlah yang penting follow-up ya.

Anyway yang saya punya company, GL tu valid untuk 7 hari bagi jumpa doktor dan 10 hari bagi kemasukan wad. Saya ada gak tanya yang mana ada company GL tu valid sehingga 6 bulan. Syarikat mana yang menawarkan GL untuk 6 bulan tu? Diaorang cakap syarikat TNB.
Ni le rupa kad PMCare. Yang C1 tu untuk anak pertama. Kalau yang isteri pertama S1 dan diri sendiri I. So semuanya kami dapat 4 keping kad.

Begitulah cara-cara untuk mohon GL daripada PMCare. Memang cukup mudah.

10 comments:

♥Cik Puan♥ said...

tq 4 sharing

HeNRieTTa JoSe said...

eeeh bleh minta GL? bestnye...

psss...mmg chantek..tpi msa tu paddi dah amek...klu masih kuning...rietta lg ska...

AMIR.DIN said...

Kalau S2 apa maknanya. Ada bran?

✿INA AINAA✿ said...

thanks for this... huhuhu even tak berapa nk faham lagi

rohanighaniwa said...

good info...tq...

Sharinginfoz said...

henrietta: boleh aja kalau ada surat rujukan

amir: hmmm, agak-agak macam tu le, macam telefon samsung pula

Anonymous said...

salam sis,sy nak tanye kalau sy nk refer ke specialist utk sakit puan,PMCARE cover x?

Anonymous said...

kalau nk refer utk sakit puan PMCARE cover x?

Sharinginfoz said...

Anon: rasanya cover, anyway boleh refer pmcare 4 detail

Unknown said...

Tq...fast n convenience...done all ready in advance also no need to wait there for an hour to gets ur gl..just print n go..tq again