Pages

Monday, July 22, 2013

RM10 Ribu Jadi RM12 Ribu

Setelah masuk unit trust Public Mutual menggunakan wang KWSP sebanyak RM10 ribu, sekarang ni setelah lebih kurang 2 tahun setengah, nilai tersebut telah naik kepada RM12 ribu. Maknanya kenaikan sebanyak 20% or secara mudahnya kenaikan sebanyak 8% setahun (yang ni tak kira compounding effect ya!)
Pelaburan dalam unit trust ni ada naik dan turun. Sebagai contoh setahun melabur, dana tersebut secara keseluruhan kehilangan 0.06% manakala setelah dua tahun, ianya naik sebanyak 10.7% dan of course sekarang ni dua tahun setengah, ianya naik sebanyak 20.3%.

Anyway, walaupun naik secara purata sebanyak 8% setahun, ianya masih tidak menepati jangkaan saya iaitu 10% setahun. Tapi OK juga since saya keluarkan duit KWSP untuk membuat pelaburan dalam unit trust. So far tak ada plan nak tambah lagi pelaburan.

4 comments:

MrJocko said...

jadi, kalau berminat boleh la cari saya, InsyaAllah saya boleh tunjuk cara simpan dan labur untuk Pelan Persaraan anda :)
MrJocko @ 019-6611619

p/s : iklan kejap yer Nik

Unknown said...

Ok la tue, at least lebih dari K*** tawarkan..
Kalau berminat dengan yang lain, boleh roger aku...
Dalam 2 tahun... rm20000 jadi rm23247.61.
Tetap unit trust tapi lain mazhabnya.. he he.

Myvitrd said...

bila tokey2 Unit trust berbicara.. hehehe.. ada juga cuba invert dekat sini guna KWSP dalam 6k.. masih baru.. so tak dapatlah nak tengok berapa untungnya.. kena tunggu 2 tahn jugalah nampkanya.. hehehe.. ada tools ke bro.. dapat carta macam atas tu

Sharinginfoz said...

myvitrd: unit trust ni at least 5 tahun bagi pandangan saya. anyway yang graph kat atas tu buat ngan excel aja