Pages

Saturday, November 16, 2013

Cukai Pintu di Kuala Lumpur Bakal Naik: 69%

Dalam The Star hari ni citer cadangan mengenai kenaikan cukai pintu (assessment tax) di Kuala Lumpur oleh Dewan Bandarara Kuala Lumpur (DBKL). So saya cuba cari penyata cukai taksiran / cukai pintu then jumpa le yang tahun 2012.

By the way, nilai tahunan hartanah yang saya duduki sekarang adalah RM7,800 dan kadar cukai yang dikenakan adalah 6%, so jumlah cukai tahunan adalah sebanyak RM468 (RM7,800 X 0.06). Since cukai taksiran dibayar setahun dua kali so sekali bayar adalah RM234 (RM468/2).
Tadi baru sahaja check postbox dan memang tepat dapat surat daripada DBKL mengenai "Notis Menyemak Semula Senarai Nilaian". Dalam notis tu, ianya menyatakan cadangan nilai tahunan untuk hartanah saya adalah RM13,200 iaitu kenaikan sebanyak 69% [(RM13,200/RM7,800)-1]*100 daripada RM7,800. Ianya akan berkuatkuasa mulai 1 Januari 2014. Ingat ya, itu kes saya, ada juga kes lain sampai kenaikan sebanyak 200%.

So let say kalau kadar cukai masih kekal 6%, jumlah cukai pintu dalam setahun yang perlu saya bayar mulai Januari 2014 adalah RM792 or RM396 setiap 6 bulan. So maknanya dalam setahun saya kena bayar lebih RM324 (RM792-RM468).Anyway kalau nak buat bantahan boleh hantar surat sebelum 17 Disember 2013. Saya akan hantar surat bantahan nanti. Tunggu.

So dalam Bajet 2014, Kerajaan ada mengumumkan antara lain anak sekolah dapat RM100 dan pelepasan cukai khas (maksimum RM480) kepada mereka yang mempunyai pendapatan RM8,000 ke bawah.

So let say, bagi mereka yang mempunyai anak 2 orang yang masih bersekolah, dapat bantuan persekolahan RM200 then penjimatan cukai pendapatan sebanyak RM480. So keseluruhan adalah RM680.

Tapi tunggu kejap ya, since kena bayar kenaikan cukai pintu @RM324, so jumlah sebenar adalah RM356. So dapat sebelah kanan then sebelah kiri ambil balik. Sorry to say that, itu pandangan peribadi saya.

2 comments:

Bro Framestone said...

Surat bantahan itu selalunya hanya hiasan je... Banyak juga kena bayar tue...

www.broframestone.com

Fiza Rahman said...

Semuanya nak naik. teruk betul lah.