Pages

Wednesday, June 6, 2012

Kisah Pemandu Teksi

Hari tu masa naik teksi sempat le berbual-bual dengan pemandu teksi mengenai pengalamannya. Kalau tak silap dah lebih 20 tahun uncle tu memandu teksi. Sebelum ini menyewa teksi dengan kadar lebih kurang RM40 sehari tetapi sekarang ni mempunyai teksi sendiri dan dapat permit persendirian.

Antara kisah menarik ialah:
  • Pernah dapat pemberian daripada pelanggan ketika memulangkan barangan yang tertinggal dalam teksi, dapatlah envelope yang berisi RM50. Pelanggan tersebut bekerja di KLCC.
  • Di samping itu pelanggan dari negara Arab membayar RM20 bagi tambang yang hanya RM6 memandangkan pelanggan tersebut cakap teksi lain mengenakan charge RM50 tetapi mereka menolak untuk ke salah sebuah shopping centre.
  • Menolong orang yang betul-betul memerlukan dengan hanya mengenakan charge RM2 aja bagi sesuatu perjalanan yang agak jauh since orang tu betul-betul tak ada duit dan perlu pergi ke tempat tu dengan cepat.
Yang tak menariknya:
  • Pernah "dirompak" dua kali, pelanggan mengacukan pisau dan mengambil wang walaupun tak sampai RM50. Tapi itu tidak mematahkan hati untuk terus memandu.
  • Kena kelentong kat customer, biasalah suruh tunggu sampai satu jam, konon-konon nak pi ambil duit tapi tak datang-datang juga
Begitulah sedikit sebanyak perkongsiaan. Apa yang penting kata pemandu tu, kita kena jujur dengan apa yang kita lakukan, baru berkat kehidupan kan?

No comments: