Pages

Saturday, October 17, 2009

Pengalaman Dengan Nuffnang

Hari ini saya ingin menulis sedikit sebanyak mengenai pengalaman saya dengan Nuffnang. Apa itu Nuffnang? Nuffnang.com ialah syarikat pertama dan peneraju di Asia-Pasifik bagi sektor pengiklanan melalui blog-blog. Secara senangnya, Nuffnang akan menemukan syarikat yang ingin mengiklankan barang-barang mereka dengan bakal-bakal pengguna melalui bloggers.

Apa yang bloggers akan dapat daripada Nuffnang? Terdapat ganjaran kewangan kepada bloggers yang meletakkan iklan di dalam blog mereka. Pendapatan mereka akan dikira bergantung kepada purata pelawat yang unik (average unique visitors). Ini bermakna kalau anda melawat 100 kali dalam blog saya dalam sehari, ianya dikira sebagai 1 pelawat yang unik bukannya 100. Kalau anda ingin mengetahui lebih lanjut sila layari website Nuffnang.

Sekarang saya ingin berkongsi mengenai pengalaman saya sendiri bersama Nuffnang. Lebih lima tahun dahulu saya telah menulis blog tetapi sudah berhenti. Pada 2 Oktober lepas, saya menulis kembali kerana saya ingin berkongsi maklumat dengan pembaca di luar sana.

Pada minggu pertama, terdapat 352 pelawat unik (secara purata 50 sehari) ke blog saya. Seterusnya pada minggu kedua, ianya meningkat kepada 462 pelawat unik (secara purata 66 sehari), ianya peningkatan sebanyak 32%. Saya tahu banyak benda yang perlu saya pelajari lagi untuk meningkatkan pelawat ke blog saya.


Dalam tempoh 2 minggu tersebut, pendapatan yang dijana melalui Nuffnang ialah RM28.30, memang tak banyak tetapi ianya sekadar suka-suka aja. Di sini saya ingin memberi kredit kepada blogger "Great Teacher Onizuka" yang telah link kan blog saya.

9 comments:

Eldy Voon said...

blogging tips gua mungkin akan dapat tolong bro .. he3

mynuffnang said...

tq bro aku suka tip2 ni..bagus..sama berjaya dlm nuffnang

Sharinginfoz said...

eldy: thanks...

mynuffnang: bagus sama2 bantu membantu...

Nikel Khor said...

blogging sharing tips...

Sharinginfoz said...

nikel: thanks for visiting.... went to see ur blog.. nice one..

Sharinginfoz said...

naz: my pleasure...

Ash_my said...

kalau baru buat blog sehari...trafik trok..boleh join nuffnang x?

isaac said...

Wow. How did you do it? My average uniques per day is 70-80.

For the past 3 days, all above 100+.

But for the first 3 weeks with nuffnang, I only got to earn $5!

I even did a blog entry on it
http://isaac-lee.blogspot.com

Sharinginfoz said...

ash_my: boleh aja join....

isaac: sama le mine pun between 50-100 unique daily... maybe yang datang tu banyak click...