Pages

Sunday, October 25, 2009

Bajet 2010 - Menjaga Kebajikan Golongan Pelajar (PTPTN, KTMB, Broadband, Netbook dan Biasiswa)

Dalam bajet yang dibentangkan baru-baru ini, terdapat 4 inisiatif bagi menjaga kebajikan golongan pelajar:
  1. "Menganugerahkan Biasiswa Nasional kepada 30 pelajar terbaik di kalangan yang terbaik atau creme de la creme berasaskan kepada merit sepenuhnya. Penyandang Biasiswa Nasional ini akan melanjutkan pelajaran ke universiti tersohor di dunia"

    Ini berita baik kepada pelajar yang mana sebelum ini terdapat complaint daripada ibu-bapa mengenai anak mereka mendapat keputusan terbaik dalam SPM tapi tak dapat biasiswa. Tapi nak dapat top 30 dalam negara bukan senang. Kena belajar dengan konsisten.


  2. "Menukar pinjaman PTPTN kepada biasiswa bagi pelajar yang berjaya menamatkan pengajian ijazah muda kelas pertamaa atau setaraf dengannya bermula 2010"

    Hmmmmmm, apa lagi inilah peluang, kalau dapat 1st class tak payah bayar loan, yang mana kalau tak silap saya faedah yang dikenakan adalah masih 4%. Lagi satu loan tu bukannya kejap, bila dah kahwin dan ada anak loan PTPTN masih tak habis dibayar lagi. Tetapi ini yang dapat 1st class aja, mungkin kerajaan perlu pertimbangkan i.e. diskaun 50% kepada yang dapat 2nd class upper, ke.... Sebab bukannya senang nak dapat 1st class, berapa kerat ajalah...... Apa-apa pun, satu benda yang baik oleh govt.



  3. "Kerajaan prihatin terhadap kebajikan golongan pelajar terutamanya mereka yang datang daripada kalangan keluarga berpendapatan rendah. Untuk itu kita akan memberi diskaun tambang 50 peratus bagi perkhidmatan kereta api KTMB jarak jauh kepada pelajar berumur 13 tahun sehingga mereka masih bertaraf pelajar. Kad diskaun pelajar 1Malaysia percuma boleh diperoleh dari KTMB. Diskaun tambang ini bermula 1 Januari 2010"

    Oklah tu diskaun 50% tetapi harap-harap janganlah pula ada restriction macam kalau nak travel hari weekend tak dapat diskaun pula or masa cuti sekolah tak boleh guna pula or kalau nak book on-line tak boleh.... Biarlah ianya flexible. Sebagai ilustrasi, jika seorang pelajar ingin menaiki train dari Alor Setar ke KL, harga biasa bagi kelas kedua ialah RM81 sehala, so sekarang ni hanya perlu bayar RM40.50, so jimatlah......... macam buy one free one le.....

  4. "Menawarkan pakej netbook, termasuk perkhidmatan broadband percuma kepada pelajar universiti dengan bayaran 50 ringgit sebulan untuk tempoh 2 tahun. Pakej ini adalah jauh lebih murah daripada harga semasa di pasaran dengan prioriti diberikan kepada pelajar tahun pertama dan dari keluarga berpendapatan rendah. Sebagai permulaan, pakej ini akan ditawar oleh Telekom Malaysia kepada 100 ribu pelajar di semua universiti tempatan bermula 1 Januari 2010"

    Di pasaran, pakej broadband yang paling murah ialah Streamyx 384, iaitu RM60 sebulan (sumber: Digi website). Yang ini dowload speed of 384kps. Yang tu hanyalah langganan broadband aja tapi yang kerajaan umumkan ialah langganan dan netbook. Tetapi mengapa hanya 2 tahun kerana nak habiskan pengajian Ijazah memakan masa 3 tahun ada yang 5 tahun. Satu lagi diharapkan servis OK le tak nak le nanti tersangkut-sangkut, yalah dah ramai pakai takut ianya terjejas pula. Apa-apa pun, satu lagi inisitif yang bagus daripada govt.

No comments: