Pages

Wednesday, October 21, 2009

Perancangan Kewangan


Semua orang perlu merancang kewangan tidak kira sesiapa sahaja, yang kecil mahupun besar, sama ada banyak atau sedikit. Yang penting apa yang kita dapat kita kena belanja secara berhemah. Seboleh-bolehnya simpanlah sedikit wang yang kita dapat untuk apa-apa tujuan di masa akan datang.

Berikut ialah tujuan mengapa kita perlu merancang kewangan:
  1. Untuk tujuan kecemasan: manalah tahu jika sesuatu berlaku di luar jangkaan kita pada masa depan, contohnya kereta rosak, anak sakit, telefon hilang dan macam-macam lagi. Jika kita tidak ada sedikit wang untuk tujuan ini, maknanya kawan atau mak bapa lah tempat kita tuju.
  2. Untuk tujuan pendidikan: manalah tahu anda ingin menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi, tidak kisahlah sama ada untuk mendapat kerja atau gaji yang lebih baik, ingin berehat daripada alam pekerjaan atau disebabkan jiran anda sambung pelajaran. Lainlah kalau anda dapat biasiswa atau sponsor daripada ibu-bapa. Pendidikan anak-anak di masa depan juga sangat penting
  3. Kerana ingin berkahwin: yang ni untuk bujang aja, kalau yang dah kahwin kenalah dapat permission daripada first wife dulu. Sekarang kalau nak kahwin, rasanya kalau tak ada RM15,000 to RM20,000 susahlah, so rancanglah awal-awal lagi.
  4. Untuk menimbang cahaya mata, bagi yang dah berkahwin, kedatangan anak di dalam rumahtangga dapat merapatkan lagi hubungan suami-isteri tetapi kita hendaklah bersedia lebih awal, banyak perbelanjaan yang diperlukan, contohnya pampers, susu, bil perubatan dan banyak lagi.
  5. Untuk membeli barang yang kita idamkan: contohnya kita hendak membeli telefon bimbit yang berharga RM2,000. Banyak cara kita boleh memperolehinya, contohnya, pinjam duit member, hutang kad kredit, bayar secara ansuran tetapi yang digalakkan ialah dengan membeli secara cash. Tetapi untuk mendapatkan cash sebanyak RM2,000 bagi kebanyakkan orang tidak senang kerana banyak perbelanjaan lain perlu diutamakan, so pandai-pandailah simpan, i.e. RM200 sebulan selama 10 bulan
  6. Untuk tujuan perubatan: Bagi yang tiada perlindungan insurans / takaful atau majikan tidak cover, ini adalah sangat penting especially sekarang ni kosnya telah meningkat dengan mendadak so simpan-simpanlah.
  7. Bagi tujuan persaraan: Kita tidak boleh mengharapkan simpanan KWSP semata-mata, perlulah kita simpan sebahagian daripada gaji kita. Kita tidak boleh mengharapkan anak sahaja.

4 comments:

macha_sezs said...

nice tips bro!

Sharinginfoz said...

macha_sezs:

Thanks bro, sikit-sikit kita share apa yang tahu

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Sharinginfoz said...

Kepada Ang, I am sorry I am unable to publish your contact number.