Pages

Saturday, April 6, 2013

Betul ke Harga Kereta Toyota Vios dan Honda City Murah?

Tadi ada baca The Star mengenai harga kereta buatan bukan Malaysia lebih murah jika dibandingkan dengan tahun lepas. Ada juga buat perbandingan dengan harga kereta di negara-negara Asean seperti Filipina, Thailand, Indonesia, Vietnam dan Singapura.

 Sebagai contoh harga kereta Honda City pada bulan Oktober 2012 adalah RM89,500 tapi pada bulan Januari 2013, ianya turun kepada RM85,980. Kalau lagi murah lagi bagus kan, maklumlah ramai yang complain sebab harga kereta kat Malaysia mahal, so nak tak nak kena beli kereta buatan tempatan.

Anyway berbalik pada harga kereta Honda City, ianya hanya berharga RM59,400 di Filipina manakala kat Thailan adalah RM73,146. So let say kalau harga Honda City RM60,000, agak-agak macam mana sales kereta tempatan?

5 comments:

✿INA AINAA✿ said...

Aikkkk murahnyaaa.. abg ena beli dlu seratus lebih juga honda ni... boleh suruh my mom belikan utk ena ni.. huahuaaa *byk duit kau* XD

Nur Fauzi said...

hehehe...
kereta tempatan mesti kerajaan nak lindung..
tak kisah lah...cuma harap kualiti kereta tempatan pun semakin meningkatlah..

* baru pakai persona 3 bulan. kadang2 bawak laju bunyi cermin tingkap gegar2........

amirah said...

memang murah rasanya. sebabkan dorang ada localisation project. cth nya kat melaka ni kan ada kilang honda. pastu ada yg hybrid tu. lagi byk local kan project lagi bykla tax exemption/waiver dr ministry. betul tak?

Unknown said...

saya mempunyai kereta proton saga se, ingtkn beli yg pling mhal dlm kelasnya dh dpt barang yg lbh brkualiti, rupa2 nya TIDAK SAMA SEKALI..... terlaku byk prkara yg perlu di tingkatkan drp PROTON sndiri, kerana sgt bising dn meterial tidak brkualiti.. saya cadang kan kepada pengguna di luar sana, sekiranya ingin membeli kereta proton, anda perlu melabur lagi sedikit untuk mengatasi masaalah bunyi bising ini dengan memasang sound proffing... ataupun terus beli kereta buatan luar, senang cerita..

mfaisalj said...

memang harga kereta kat asean ni ada juga yang murah2 dari mesia tapi minyak pulak mahal... takpun parking yang mahal... dan interest bank pulak mahal... apa2pun saya lebih suka jika pengangkutan awam dinaiktaraf, lrt dibangun di setiap bandar... macam tu la...