Pages

Monday, July 18, 2011

Ekonomi Dunia Tidak Menentu | Emas Melebihi USD1,600 Satu Auns @Tertinggi Dalam Sejarah

Mengikut Chicago Tribute, semasa entry ini ditulis harga emas melebihi USD1,600 @USD1,601.28 untuk satu auns (RM154.98 per gram) dan ianya adalah tertinggi dalam sejarah. Sebelum ini harga emas adalah USD1,562.30 minggu lepas.

Kenaikan emas ini disebabkan oleh kerisauan pelabur-pelabur mengenai krisis hutang negara-negara Eropah dan juga ancaman @ketidakmampuan negara Amerika Syarikat untuk membayar balik hutang.

Jika perkara ini berlaku kemungkinan ianya memberi kesan negatif kepada negara-negara lain yang bergantung kepada eksport.

By the way, mengikut data di Bursa, indek komposit turun 14.67 mata or -0.93%. Apa-apa pun, kita tunggu dan lihat perkembangan semasa mengenai ekonomi dunia dan juga harga emas di pasaran untuk mengetahui dengan lebih jelas.

5 comments:

Geng Borak said...

adakah peniaga emas kian mengeluh...? huhuhuhu
Yeay.. Dapat Hadiah 100 plus!!

Astana said...

Masa untuk pasangan kekasih menunda perkahwinan..he he he, ada alasan :) or masa untuk jual emas yg ada, untung banyak woo

Hime said...

beberapa minggu lepas, pencuri pecah masuk rumah saya dan ambil smua barang kemas yang mungkin bernilai ratusan ribu.sebab banyak barang kemas peninggalan arwah nenek kat rumah..sedih dah tak ada simpanan emas..musibah TT

Ahmad Hati said...

betul harga makin naik

LiFe KaMi said...

harga emas dah naik mendadak,
kira masa untung pada sapa yang ada emas, bole jual la ye..:)