Pages

Saturday, January 16, 2010

Apa Persamaan Kahwin dengan Marketing???

Aku memang tertarik dengan satu entri from "aku dan sesuatu" mengenai term yang digunakan di dalam marketing untuk diaplikasikan dalam situasi seorang lelaki mengajak pompuan berkahwin....

Hmmm tak sangka kadang-kadang kreatif juga mereka ni....... Ingatkan marketing ialah satu subjek yang membosankan tapi rupa-rupanya quite interesting dan boleh digunakan untuk kehidupan seharian...

Contohnya ialah:

Anda berada di sebuah pesta dan melihat seorang gadis cantik. Anda mendekatinya dan berkata, "Aku sangat kaya, Kahwinlah dengan aku." Lalu ia menampar muka anda.

Itu adalah CUSTOMER FEEDBACK alias COMPLAIN

Hmmmm berani tak anda cakap terus terang pada seorang gadis yang anda baru sahaja anda jumpa dan cakap yang anda nak kahwin dengan dia?????? Kalau saya memang tak le.... Itu namanya cari nahas....

Apa-apa pun, itulah realiti syarikat atau agen yang nak jual barang kat kita, dia akan guna berbagai-bagai cara untuk melariskan jualan mereka..... i.e. baru aja jumpa pelanggan terus suruh beli barang mereka.....

9 comments:

Unknown said...

hi... nuff on... juz blog walking... btw, nice page!!!~~

Si budak Aboi said...

bhahahahaa......klu try x salahkan..!

AJ said...

hahah..apapun kahwin bestt

Penangan Cik Epal dan Melromeo

daun kesum said...

bnci btol kalo org bniaga nk pkse2 org suruh beli,.

malas ak nk layan

Unknown said...

Salam Sharinginfo. Kelemahan orang Melayu dari segi pemasaran ialah mereka banyak membuat andaian awal. Ayat-ayat seperti, "dia dah ada benda yang aku nak jual ni agaknya", "entah-entah dia sibuk", "kalau dia tak mahu macam mana?" dan banyak lagi. Andaian-andaian awal begini membuatkan mereka gagal dalam perniagaan.Hakikatnya, seorang pegawai pemasaran yang baik selalu mengaplikasikan perkataan "terjah". Saya mengamalkan amalan terjah sehingga pernah dianugerahi "million dollar round table" semasa aktif menjual insurans dahulu.

mamai said...

sebenarnya mengambil ada yang ambil kesempatan dari majlis kahwin nie

Bardboo said...

salam..anda mungkin berminat dengan ini (MyRewards)

http://bard87.blogspot.com/2010/01/aku-mahu-kamu-tahu.html

Melz said...

kahwin :P aku tatau lagi camna

marketing ada sikit aku tau . sekarang agak rumit haha

Sharinginfoz said...

heilmi: thanks... datang lagi ya...

aboi: kalau tak try tak le tahu kan...

eyriqazz: u are so right....

cikti: yalah asyik paksa org aja...

mybabah: memang betul.. tengok org macam tak ada duit aja... pas tu tak layan betul2...

mamai: betul2...

bard: thanks.. dah jenguk ur site..

melz: he he he rumit kan...