Pages

Thursday, March 19, 2015

Tambang Teksi dan Bas Ekspres Naik

Hari ini  Suruhanjaya Pengangkutan Awam darat (SPAD) mengumumkan kenaikan tambang teksi dan bas ekspres. Tambang teksi naik serta-merta manakala tambang bas ekspres akan naik bermula 15 Mei 2015.
Sebagai contoh teksi bajet di Kuala Lumpur dan Johor Bahru, bagi perjalanan sejauh 5km tambang naik sebanyak RM1.50 daripada RM6.50 kepada RM8.00. Kenaikan adalah lebih tinggi bagi teksi bajet di Pulau Pinang yang mana kenaikan adalah sebanyak RM2.50 bagi jarak yang sama. Kenaikan lebih tinggi di Pulau Pinang memandangkan kos operasi di sana lebih tinggi.
Bagi bas ekspres pula, kenaikan sebanyak 2.1 sen setiap km. Sebagai contoh perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu, tambang sekarang adalah RM44.20 dan kenaikan yang bakal dihadapi oleh mereka yang ingin pulang ke Kelantan sebanyak RM9.60 kepada RM53.80. So kalau family empat beranak kos tambang pergi dan balik adalah RM430.40 berbanding RM353.60. Kenaikan adalah sebanyak RM76.80.

Memang kos sara hidup sekarang semakin meningkat. By the way, tambang KTM, LRT dan Monorail bakal naik dan akan diumumkan dalam masa yang terdekat nanti. 

TAPI APA-APA PUN KITA PATUT BERSYUKUR MEMANDANGKAN LAST SEMAKAN KENAIKAN ADALAH 6 TAHUN LEPAS BERBANDING SINGAPURA, LONDON DAN SYDNEY YANG MANA SEMAKAN ADALAH SETIAP TAHUN!



3 comments:

Insan Biasa said...

Bagusla.. nanti tak rasa bersalah sangat ambil tiket flight yg lagi mahal sedikit.. hehe

Nor Farizan Mazlan said...

kesemuanya bakal naik.. terutama brg keperluan harian.. :D

eelobor said...

kita masih aman....