Pages

Sunday, June 6, 2010

Jumlah Pengunjung Melalui Website VS Search Engine

Just nak share mengenai jumlah pengunjung yang melawat this blog from 6 April to 3 June 2010. Data ni saya dapat from histats. Yang graph tu just buat from excel, tak susah nak ambil masa kejap aja.

Actually, data ni tak termasuk dengan direct entry. Ianya hanya melalui website (i.e. link) dan juga search engines (google, yahoo dan etc). Dalam tempoh 59 hari ni yang paling sikit unique visitors adalah 55 iaitu pada 11 April dan yang paling banyak adalah 319 pada 1 June.

Secara purata sebanyak 158 orang masuk sehari ke blog ni. Masih jauh lagi tapi bagi saya berpuas hati kerana target untuk dapat between 150 to 200 sehari.

Yang graph ni menunjukkan, peratus masuk melalui website dan search engine. Secara purata yang masuk adalah 60% from website dan 40% from search engine. Sebab tu lah angat penting kita letak link orang lain dan diharap blog lain boleh juga letak link blog kita. Apa yang penting kerjasama.

Yang search engine tak kurang pentingnya walaupun menyumbang sebanyak 40%, ramai orang cakap mengenai search engine optimisation (SEO), aya tak begitu faham, yang tahu, seronok juga bila orang cari, i.e. kat google then masuk dalam blog kita untuk mencari maklumat dan jumpa kan.

Yang ni sama juga tapi dalam bentuk jumlah pengunjung. Kalau kita tengok for the last 5 days, jumlah pengunjung daripada search engines melebihi daripada yang masuk melalui website / blogs.

Apa-apa pun, thanks for visiting this blog. Di harap anda dapat sesuatu yang anda cari. Sharing is power.

5 comments:

Ken Wooi said...

cool.. keep it up!
i think mine also quite a number from search engine =)

azuan said...

wah gempak3!!

Anne said...

blog menarik & berinformasi:)
Keep up!

Unknown said...

betul tu..tapi tang seo tu akak tak praktikkan sangat..feninglah nak guna ayat aper yang fofolur dalam satu-satu hari..akak tulis ikut suker..
walaupun camtu alhamdulliah unik visitor melebihi 500 sehari..jadilah kan..

azzey said...

x pnh cuba lagi masuk histat....nk jg tau....sng ke?