Pages

Sunday, December 4, 2016

Ambil Duit Kad Melalui Kad Maybank di Lombok, Indonesia

Baru-baru ini masa kami pi bercuti di Lombok, Indonesia sempat le withdraw duit melalui ATM Maybank. Selain daripada Maybank ada juga bank Malaysia yang lain iaitu CIMB Bank.
Anyway sebelum buat pengeluaran tu kena activate kad debit untuk digunakan di luar negara. Boleh activate melalui maybank2u ataupun call customer service.
Masa kat Lombok tu maksimum untuk sekali pengeluaran adalah IDR1.5 juta (RM507) dan denominasinya adalah IDR50 ,000 (RM16.90). Anyway kadar yang saya gunakan adalah kadar yang Maybank charge iaitu IDR1 juta = RM338. Anyway caj pengeluaran RM12 dikenakan so untuk IDR1.5 juta jumlahnya dalam ringgit adalah RM519 (RM507+RM12).

Yang bagusnya dalam slip pengeluaran tu ada tertera baki dalam ringgit. Then boleh juga check kat maybank2u, ianya diupdate secara terus jumlah pengeluaran.

2 comments:

Razila said...

Owh...hari tu ada nampak bank2 malaysia di Makassar juga tapi xdelah pernah withdraw sebab cash ada lagi pastu x tau nak shopping ape kat sana . HEHEHE. thanks sharing but i'm also dah buat activation utk withdrawn obersea.

Zikri Husaini said...

pengalaman baru nih bro.. nak keluarkan duit dekat atm ada jugak rupanya dekat sana..