Pages

Tuesday, April 27, 2010

Hati-Hati Dengan SMS Content Provider: 36545

Semalam topped-up credit for my mum's phone (Hotlink). Lepas tu nampaklah satu sms yang berbunyi:

"RM0.50. Some peoples money is merited and other peoples is inherited - Ogden Nash. Sender: 36545"

Apa yang anda dapat simpulkan mengenai sms di atas? Ianya sms yang dihantar oleh content provider (36545) dan dikenakan charge sebanyak RM0.50 setiap sms. Tengok dalam inbox, banyak gak sms yang dihantar, patutlah my mum said that cepat habis credit even tak buat panggilan.

So apa yang saya buat ialah, cuba google macam mana nak stop service tu tapi tak dapat information. Then pi le lowyat forum, readers kat sana suggest to call Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) or service provider (Maxis) untuk buat report.

Then call SKMM diaorang cakap suruh check dengan Maxis. Bila call maxis diaorang cakap type Stop ALL dan hantar kepada 36545. So buatlah apa yang disuruh lepas tu terimalah message ni:

"RM0.00 . Your subscription to all services has been terminated. Thank you for your patronage."

So macam tu le ceritanya. Mengenai macam mana message tu boleh masuk, entahlah. Apa yang penting kesimpulannya, kalau ada masalah check dengan service provider (syarikat telefon yang anda guna le) untuk mengetahui lebih lanjut mengenai apa-apa perkhidmatan yang masuk dalam telefon anda. Then kalau tak puas hati (dalam my case kiranya dah solve, different situation, report pada SKMM.

15 comments:

  1. oh....kadang2 bergungsi bila htr..kadang2 x berfungsi...
    sbb abg sumi pernah kete.....pernah htr STOP...tp still ada.last seklai terminate kan.
    sbb terlalu banyak potong, dlm RM10 bila tiap kali top up.huhuh

    Sumijelly.com

    ReplyDelete
  2. Sepatutnya SKM bannedkan company yng provide service nie..atau mana2 kementerian yang handle hal-hal sebegini

    ReplyDelete
  3. Penah tgk satu case kt celcom, this uncle nk amik bil terperinci, terkejut tgk tiap2 bulan rm40++ charge for msg2 berbayar camtu. dh setaun lebih. ruginya..

    ReplyDelete
  4. mmg bahaya..

    kakak saya pernah kena.. kalau tak silap 6 tahun lepas.. akak gne line celcom.. masa tu adik nk g PLKN kt ARAU.. akak bgi dia pnjm enset tuk 2 bulan tu.. bulan pertama saya dan mak pergi lawat adik kt sana.. pastu dia gtau yg ada mesej pelik2 masuk dan dia dh x nk pakai enset.. seminggu lepas tu bill sampai kt umh.. terkejut akak sbb jumlah tuk satu bulan tu RM1000+++.. sebelum ni tak sampai pn RM50.. terus akak ke celcom center dan stop bnda tu.. tpi still kne bayar.. akak terus cut no tu dan pakai prepaid.. seb baik celcom bgi bayar ansur2..

    p/s: moral of the story: kne ati2 ble kita nk reply sesuatu msg..

    ReplyDelete
  5. bagus info ni

    guna STOP ALL tu rasanya untuk semua service kot

    ReplyDelete
  6. ouh.sadis.abes krdt mcm tu je.baek2.trimas utk info tu.^^

    ReplyDelete
  7. betul tu. adik dni tak pernah topup lebih dari RM3 kalo tak kena potong. dah tepon celcom 40 belas kali tak setel2. huhu

    ReplyDelete
  8. kalau celcom ade jugak ker problem mcm tuh?
    saye gune celcom tapi setakat nih xd kott problem mcm tuh

    ReplyDelete
  9. gud info..me pon prnh kena..magnumla..pastu terus call maxis customer service..grm betol..

    ReplyDelete
  10. saya pun pernah kene macam tu..tp lagi mahal coz satu sms di chage rm3.00..saya call celcom, then they asked the same thing. .type stop all..

    ReplyDelete
  11. wahhh.. terima kasih atas info anda yang sgt berguna nih~:)

    ReplyDelete
  12. oooo ok...noted and good info nie..

    ReplyDelete
  13. my dad pun selalu kena benda ni dulu. Pernah sekali tu dia topap rm30. bila kuar mesej tu je dah habis rm10 credit even x buat call. Pastu callcustomer service, and bila cek benda ni, punyalah bnyk my dad subscribe dgn benda entah apa2.

    padahal mydad xpnh pun tau semua tu.

    ReplyDelete
  14. sekarang ni mcm2 cara nk dptkan keuntungan.

    ReplyDelete